środa, 18 grudnia 2013

Jak dbać o: włosy gęste, grube, sztywne, suche.

To był mój ulubiony rodzaj włosów, kiedy pracowałam w salonie. Dlaczego? Wielu fryzjerów sobie z takimi włosami nie radziło, więc większość klientów/klientek do mnie wracała. ;) Po drugie, wystarczyło odpowiednio dobrać pielęgnację, aby różnica w wyglądzie włosów była powalająca, a przedłużenie tej pielęgnacji w domu poprzez dobór odpowiednich kosmetyków powodował olśniewające efekty. :)


Włosy takie z natury są raczej ciemne: od średniego blondu (przez właścicieli i właścicielki zwykle postrzeganego jako brąz) poprzez brązy aż do czerni. Włosy rude również miewają podobną strukturę, choć z reguły ilościowo jest ich mniej. Pielęgnacja rudych włosów o takiej budowie przebiega jednak tak samo, jak wszystkich innych odcieni. :)

Jak zatem okiełznać takie włosy?

Dobre strzyżenie. Jest to typ włosów, który znosi strzyżenie brzytwą czy noże chińskim lepiej niż kosmyki cienkie i często kusi, żeby właśnie w ten sposób jednocześnie skrócić włosy i pozbyć się nadmiernej objętości. Jednak moim zdaniem, zwłaszcza w przypadku włosów długich, po takim strzyżeniu trudno będzie fryzurę ułożyć samodzielnie: włosy będą puszyć się i odstawać. Mimo wszystko lepiej nadać kształt maszynką (lub nożyczkami) i pracowicie przerzedzić nadmiar włosów nożyczkami. Unikałabym degażówek, te dodadzą objętości, zamiast ją ograniczyć (chyba że oczywiście fryzura wymaga właśnie uniesienia, jak na przykład krotki bob). To dużo pracy i może potrwać, za to fryzura zachowa kształt przez kilka miesięcy. Z punktu widzenia zarobku fryzjera to kompletnie nieopłacalne: nie dość, że się napracuje, to jeszcze kolejna wizyta związana ze strzyżeniem odsunie się w czasie. ;)

Olejowanie. Choćby i samych końcówek. Olej zmiękczy je, wygładzi, nada blasku i ułatwi modelowanie. Dobrze dobrany olej zniweluje problemy z puszeniem się włosów. Jeżeli masz bardzo grube i sztywne włosy, i nie jesteś przekonana do nakładania na nie oleju, przełam się. Prędzej czy później przekonasz się, że naprawdę warto. :) Na początek zawsze polecam olej z pestek winogron: jest dość uniwersalny, dostępny nawet w marketach, niedrogi, a w razie niepowodzenia zawsze można go zjeść. Z tych samych względów chwalę również olej ryżowy (który doskonale sprawdza się też na mojej twarzy).

Dobrze dobrany szampon i odżywka. Szampon nie powinien wysuszać włosów, choć nie musi być bardzo delikatny. Pielęgnacja grubych i sztywnych włosów powinna polegać na nawilżaniu, a następnie zamykaniu tej wilgoci we wnętrzu włosów za pomocą emolientów (silikonów, olejów, a nawet parafiny). Dlatego polecam kombinację:

szampon nawilżający plus olejowa odżywka
szampon regenerujący, nawilżająca odżywka, natłuszczająca maska
szampon nawilżający, intensywnie regenerująca maska.

Odpowiednie będą linie kosmetyków dla włosów suchych i zniszczonych. Jeżeli nie chcesz bawić się w czytanie składów, zwróć uwagę, czy w opisie produktu znajdują się słowa „nawilżenie” i „regeneracja”. Przy każdym myciu użyj najpierw produktu nawilżającego, a następnie regenerującego.

Tak grube włosy bardzo trudno obciążyć. Po myciu zamiast układać je przy pomocy pianki, użyj kremu do stylizacji o właściwościach nawilżających. Dobre będą kremy do stylizacji włosów kręconych (nawet jeśli Twoje włosy są proste), ponieważ zawierają właśnie nawilżające i wygładzające składniki. Nie polecam stylizowania włosów gęstych i suchych przy pomocy pianek i żeli, ponieważ w długotrwałym użyciu mogą one dodatkowo wysuszyć pasma. Za to końcówki bez problemu wygładzą się po użyciu silikonowego serum, a nawet odrobiny czystego oleju (z pestek śliwki, arganowego, ze słodkich migdałów, lnianego).

W dni, kiedy nie myjesz włosów, dobrze będzie spryskać je na długości odżywką w sprayu. Pomoże ona utrzymać nawilżenie, które podczas mycia zapewniła nam odżywka lub maska. Mycie włosów dlatego, że są zbyt suche, to moim zdaniem nieporozumienie – detergenty z szamponu wysuszają je bardziej i w efekcie łatwo doprowadzić do przesuszenia włosów na długości, a także reakcji obronnej skóry w postaci przetłuszczania się. Jeśli włosy są bardzo suche, ale skórze głowy nic nie dolega, polecam umyć włosy odżywką. Lekko je nawilżymy i nie naruszymy warstwy ochronnej naskórka. Więcej o myciu włosów odżywką pisałam tutaj.

Grube, sztywne, gęste włosy trudno jest równomiernie zafarbować. I równie trudno zdjąć z nich kolor. Jeżeli znalazłaś już farbę, która na Twoich włosach się sprawdza, szczególnie jeśli część z nich jest siwa, lepiej się jej trzymać. Szampony koloryzujące z tych względów raczej nie będą się sprawdzały.

Warto natomiast od czasu do czasu wspomóc nawilżenie włosa ampułką. Świetnie sprawdzają się głęboko nawilżające pielęgnacje w profesjonalnych salonach (rytuały Kerastase, kosmetyki Wella przeznaczone do sauny dla włosów itp.). Jest też wersja bardziej ekonomiczna: w hurtowniach fryzjerskich można zaopatrzyć się w ampułki na sztuki. Efekt użycia całej serii (ampułka plus maska) sprawia, że efekt utrzyma się na włosach nawet przez kilka myć.

Na koniec krótka lista kosmetyków, które mogą się przydać w pielęgnacji gęstych, grubych włosów:

Szampony:

Equilibra, szampon aloesowy.
Phisiogel, szampon hipoalergiczny
Alterra, szampon Granat i Aloes
Ziaja, szampon aloesowy do włosów suchych
Love2mix Organic, szampon nawilżający lub z efektem laminowania

inne szampony ze składnikami: aloes, gliceryna, d-pantenol, mleczko pszczele, mocznik, kwas hialuronowy, ksylitol, nawilżające zioła (żywokost, łopian, lipa)

Nawilżające odżywki:

maska NaturVital (dostępne w drogeriach Natura)
odżywka Equilibra
maska Bioetica
niebieska Isana
alterra Granat i Aloes (odżywka i maska)
Ziaja, Intensywne nawilżanie

oraz te z nawilżającymi składnikami, jak podałam przy szamponach

Emolientowe (natłuszczające) odżywki i maski:

Garnier, Avocado & karite
Gliss kur, maska Oil Nutritive
Dowolne maseczki fructis
odżywki Nivea, np. Long Repair
Maski i odżywki Dove
Maski Planeta Organica: czarna marokańska, złota ajurwedyjska


a także dowolna odżywka, do której dodacie kilka kropli oleju na porcję. :)

Stylizacja:

Vatika, Extreme Moisturising Styling Hair Cream
Artiste, krem do stylizacji włosów (drogerie Natura)
Nivea, Flexible Curls Balm
krem Goldwell Style Sign Curl Love

I inne. Ważne, żeby nie były zbyt ciężkie i lekko nawilżały włosy.


Jeżeli macie taki właśnie typ włosów i chcecie polecić jakiś produkt, który świetnie się u Was sprawdził, koniecznie zróbcie to w komentarzu. Sama mam zupełnie inny typ włosów, dlatego opieram się na doświadczeniach klientów i znajomych i mogę się mylić: proszę, poprawcie mnie, jeśli z czymś się nie zgadzacie.

Dowiedziałyście/dowiedzieliście się czegoś nowego? :)

39 komentarzy:

  1. Alterra ani Dove, czy Nivea, kompletnie się u mnie nie sprawdziły. Znakomicie za to sprawdzają się wersje profesjonalne, czy Kerastase i olejowanie. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki za informację! :) Starałam się podać też kosmetyki drogeryjne, które nie kosztuję tyle co kerastase. Ważne są też konkrente kombinacje kosmetyków: cała seria Dove wyobrażam sobie, że na takich włosach może zrobić tragedię, ale w połączeniu z olejowaniem i odpowiednim nawilżeniem włosa może sprawdzić się bardzo przyzwoicie :)

      Usuń
  2. Oh jakbym chciała mieć grube włosy :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też. :) Ale Twoje włosy bardzo mi się podobają takie, jakie są :D

      Usuń
    2. oj uwierzcie nie chciałybyście mieć grubych włosów ;//

      Usuń
  3. Marzę o grubych włosach. Niestety mam cienkie i bardzo delikatne .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To tak jak ja :D Dodatkowo jeszcze zniszczyłam je rozjaśnianiem ;/

      Usuń
  4. Mam cienkie włosy ale gęste i zawsze było wrażenie że jest ich nie wiadomo ile, czasem nadal nie potrafię ich okiełznać, dobrze się układają tylko jak są długie przynajmniej kilka cm za piersi że się tak wyrażę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gęste włosy wyglądają zjawiskowo, kiedy są długie :)

      Usuń
  5. Przypomnialas mi o ampulkach Kerastate, musze sie za nimi rozejrzec ;) Poza tym, szukam czegos do stylizacji, wiec zapoznam sie blizej z tym, co polecasz :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ampułki l'oreala też są dobre, a o wiele tańsze ;) A do stylizacji masz do dyspozycji na pewno o wiele więcej ciekawych produktów w Niemczech ;)

      Usuń
  6. Ja w tym momencie już sama nie potrafię okreslić jakie mam włosy . ^^

    OdpowiedzUsuń
  7. Odpowiedzi
    1. A jak byś określiła moje włosy?.

      Usuń
    2. Puszyste i zadbane, ale nie są grube i gęste. Dzięki puszystości wydaje się ich dużo, i gdyby nie zdjęcia skalpu, pewnie dałabym się nabrać.Pojedynczy włos jest średniej grubości w kierunku cienkiego. Ale moje określanie nie jest Ci potrzebne, bo świetnie sobie radzisz z pielęgnacją. :D

      Jesteś dla mnie inspiracją - kiedy patrzę na Twoje zdjęcia sprzed świadomej pielęgnacji, widzę wiele podobieństw do moich własnych włosów, co daje mi nadzieję, że za 2-3 lata też będę miała się czym pochwalić. :)

      Usuń
    3. Heh są faktycznie średniej grubości(tzn. mam na włosach mieszankę cienkich, średnich jak i bardzo grubych włosów) ale są raczej gęste. Oprócz przodu-czubek głosy i obok przedziałka(wina hormonów i ciągłego wypadania :( -2,5 roku zrobiło swoje) ale reszta jest gęsta i jak coś tam wpadnie(drobinki np. po peelingu, hennie) to bardzo ciężko je wypłukać :D, ciężko je tam domyć(dotrzeć szamponem do skóry) itd. Chciałabym, żeby znowu całe takie były :). Może kiedyś....
      Wiem, wiem ale byłam ciekawa :).

      Usuń
    4. * wypadają mi włosy prawie tylko z tych obszarów(czyli czubka głowy i przedziałka ). Może i nieraz na zdjęciach tych włosów nie było dużo ale brak odrostu(przez dłuższy czas nie widziałam tam ani jednego baby hair) plus wypadanie z jednego obszaru szybko je przerzedza. Mam nadzieje, że teraz uda mi się je tam zagęścić(bez ponownego "kryzysu"-chociaż to nie zależy ode mnie- kiedyś miałam więcej cm w kucyku). Musze bardzo uważać :).

      Usuń
    5. Nie chciałam powiedzieć, że masz rzadkie włosy, chodziło mi raczej o to, że nie są nadludzko gęste. :) Ale ciężko przecież tak dyskutować na odległość, tylko na podstawie zdjęć.

      U mnie też ciężko wypłukać coś z nasady włosów i muszę je rozdzielać przy myciu, bo inaczej nie dotrę do całej skóry głowy, a mimo to uważam, że gęstość moich włosów obecnie jest normalna, a że nie są zbyt grube... pozostaje mi dbać o ich sprężystość.

      W takim razie życzę Ci mocno na Święta, żeby tym razem obyło się bez kryzysu. Pamiętaj, że nowe włosy się pojawiły w tych problematycznych obszarach, więc wszystko jest na dobrej drodze. :)

      Usuń
    6. Tak ale wiesz, często są bardzo mocno wygładzone i wtedy ich puszystość jest słaba- zwłaszcza po balsamie prowansalskim(cudny balsam choć całkowicie prasujący włosy- ja to lubię). Z czasem jednak zgęstniały i często słyszę, że są bujne. To nie tylko puszystość(choć nie tak trudno o nią- wystarczy lżejsza pielęgnacja). To, że zdjęcia przodu wyglądają inaczej to własnie zasługa wypadania włosów z jednego obszaru. Mimo wszystko 9cm całkowitego wygładzenia po wypadaniu to dużo(biorąc pod uwagę, że włosy nie są własnie grube-chociaż kiedyś były jeszcze cieńsze). Tam gdzie są geste bardzo trudno je obciążyć co mi odpowiada bo moje włosy lubią bardzo treściwe, mocno obciążające inne włosy kosmetyki. Takie recenzje mnie zachęcają :D. Tak ale przyczyna nie jest doleczona(obecny wynik jest średni). Już raz udało mi się zagęścić przedziałek. Niestety ale wszystko może się stać :(. Przynajmniej już wiem, że pomaga mi palma(nawet na brwiach się sprawdza).

      Usuń
  8. Gęste i grube zawsze chciałam mieć...
    Będę wiecznie zazdrościła posiadaczkom takich włosów!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ojtam, lubię Twoje włosy właśnie takimi, jakie są :)

      Usuń
  9. moja koleżanka ma takie włosy-polece jej Twój wpis:) PS- jestem 100 obserwatorem!!!!:) pozdrowienia:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie zauważyłam trzycyfrową cyferkę! :D Baaaaaaaaaardzo dziękuję :D

      Mam nadzieję, że koleżance przyda się chociaż jedna informacja ;) Również pozdrawiam cieplutko :D

      Usuń
  10. oo coś dla moich włosów:)) u mnie najlepszymi zmianami jakie wprowadziłam przy pielęgnacji włosów to ograniczenie mycia szamponami na korzyść odżywek i olejowanie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak oglądałam zdjęcia Twoich włosów sprzed blondów, to mi szczęka opadła :D Jeszcze trochę pielęgnacji i wszystkie marki będą Cię chciały w reklamach swoich włosowych specyfików. ;)

      Usuń
  11. Jestem posiadaczką włosów gęstych i grubych,niektórzy mówią,że szczeciny ;) Z natury są blond,już teraz ciemny blond,najlepsza farba zapewniająca trwały i nie zżółknięty kolor to Loreal Preference (kiedyś Feria) P01 !! Więc z połyskiem i świeżym kolorem nie mam problemu ale.Ale jak nie stosuję szamponu odżywki i maski z Dove INTENSIV REPARATUR z Pantene serii intensywna regeneracja to po umyciu wyglądają jak włosy lalki,są tepe,suche po prostu nieżywe .Bardzo bym chciała sprawdzić olejowanie ale się boje bo stosowałam szampon odż i olejek w sprayu Gliss kura i moje włosy wygladały jak bym ich nie myła przez co najmniej miesiąc,a nigdy mi się nie przetłuszczały.Więc nie wiem czy tym się sugerować i nie wiem jak takie olejowanie się robi.Powyższe serie posiadaczką włosów takich jak ja polecam,kosmetyki te są niedrogie ,dają świetne efekty i są dostępne praktycznie wszędzie.

    OdpowiedzUsuń
  12. Czy wymienionych kosmetyków można używać gdy gęste grube sztywne włosy bardzo się przetłuszczają, czy preparaty natłuszczające/nawilżające nie pogorszą ich przetłuszczania ? proszę o pomoc (moje włosy są tak sztywne, że rano po wstaniu grzywka "stoi dęba" jedyne co zostaje mi to albo spiąć albo zwilżać i próbować na szczotce suszyć choć nie zawsze daje to efekt)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gęstym, grubym włosom zazwyczaj towarzyszy sucha skóra głowy. Jeżeli się przetłuszczają, wynika to albo ze zbyt ciężkiej pielęgnacji, albo dokładnie przeciwnie: skóra jest wysuszona i broni się podczas wydzielania zbyt dużej ilości sebum. Jak jest u Ciebie, nie potrafię stwierdzić na odległość. Spróbuj zastosować się do rad w poście, a jeśli okaże się, że włosy zaczną przetłuszczać się szybciej, odżywiaj je przed myciem zamiast po.

      Powodzenia! :)

      Usuń
  13. a ja mam rude, grube i długie włosy, które nie układają się i wyglądają jak siano. Bo nigdy mi się nie chciało z nimi nic zrobić.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może spróbuj wprowadzić na początek jedną małą zmianę? Na przykład używaj maski do włosów po każdym myciu? :)

      Usuń
  14. Witam,

    Sposobow jest zapene masa jak i roznych firm. Z tej racji że mieszkam w UK kupuje on-line z tej firmy
    balsam z olejem z węża - dla mnie rewelacja. Po pierwszych uzyciach widac róznicę w grubości wlosów.
    Moze nie tanie ale świetnie się rozprowadza wiec na długo wystarcza.

    http://tiandeshop.co.uk/pl/wlosy/407-snake-oil-strengthening-hair-mask.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W Polsce tez można kupić niektóre kosmetyki tej marki, choć sama jeszcze nie miałam okazji. :)

      Usuń
    2. To jest poprostu jakas masakra zeby zabijac weze tylko po to zeby jakas pusta lala polozyla sobie maske na wlosy! Ta firma jest u mnie skreslona!

      Usuń
    3. Żaden wąż nie jest zabijany dla produkcji tej maski, ogarnij się. Myślisz, że kosmetyki z diamentowym pyłem naprawdę go zawierają?

      Usuń
  15. polecam '' Estel '' ta firma jest tylko dostępna w salonach fryzjerskich seria Twist dla cienkich i grubych ,suchych i kręconych , polecam!!!!!!!

    OdpowiedzUsuń
  16. ja bardzo polecam, u mnie się sprawdziło - bardzo tania i skuteczna, fioletowa odżywka jedwabiowa Joanny :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Mam mega geste, grube l, sztywne wlosy i tlenie je 4tony. Uzywam szamponu i maski elseve(biala butelka i czerwona nakretka, wszystkie ,,fructisy,, i wcieram olej arganowy po myciu. Prawie codziennie obcy ludzie naprawde sie nimi zachwycaja, ale jest przy nich roboty...kazdy, kto takie wlosy ma, wie o czym mowie

    OdpowiedzUsuń
  18. Pozazdrościć dziewczyny, ja nie dość że mam mało włosów, to jeszcze są strasznie łamliwe. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  19. Mam gęste włosy i mam z nimi problem czy są do pasa czy też kończą się na ramionach, chętnie je oddam pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...